Krótka historia web designu

Grafika na potrzeby artykułu zrobiona w flat designie

Web design, czyli projektowanie stron internetowych stanowi bardzo ważną dziedzinę grafiki komputerowej. To dzięki atrakcyjności wizualnej i funkcjonalności strony często pozyskujemy nowego klienta. Internet z jakiego korzystamy w obecnych czasach, swoją formę zawdzięcza wynalezieniu World Wide Web w latach 80.Strony internetowe, które funkcjonowały na początku były zwykłymi dokumentami tekstowymi, które pozbawione były hipertekstu bogatego w hiperłącza. W późniejszym czasie nowy system kodowania stron wymusił, aby strony były prostsze w tworzeniu i możliwe do korzystania przez każdego użytkownika. W 1990 roku Berners-Lee zaprezentował język HyperText Markup Language nazywany HTML. Oficjalnym dniem narodzin WWW uważa się pierwsze połączenie internetowe za pomocą protokołu HTTP między CERN’em a Uniwersytetem Stanforda 6 sierpnia 1991 roku.

 

Lata 80.

 

Początek web designu możemy zauważyć już w latach 80., kiedy to zarejestrowana została pierwsza domena – symbolics.com. Strona, która znajdowała się pod tym adresem była bardzo prosta i posiadała tylko duże logo i znajdujące się pod nim teksty na białym tle. W tamtym czasie sieć komputerowa dopiero powstawała i wyłącznie kilka firm posiadało własne www. Marki te posiadały początkowo proste strony, które zawierały podstawowe dane dotyczące firmy. Internet w tych czasach rozwijał się bardzo powoli, w przeciągu 2,5 roku zarejestrowano zaledwie sto domen. Szata graficzna ówczesnych stron raczej nie pozwalała na doznanie zbyt wielu wrażeń estetycznych. Niesformatowany tekst i przypadkowo umieszczone grafiki nie wpływały na atrakcyjność witryn.

 

Późne lata 90.

 

W połowie lat dziewięćdziesiątych zaczęto zwracać większą wagę jeżeli chodzi o wizualny aspekt  serwisów internetowych. Spowodowało to dbałość o graficzną formę tekstu i uważny dobór kolorów, tak, by odpowiadały barwom firmy. Inaczej było jednak z hobbystami, którzy na swoich stronach umieszczali wszystko, co im się podobało. W sieci zaroiło się od dużej ilości wielobarwnych grafik. Pod koniec XX wieku internet zaczął nabierać prędkości. Posiadanie przez coraz większą liczbę użytkowników szybkiego łącza, stworzyło zupełnie nowe perspektywy, które umożliwiły dodawanie animacji. Dzięki temu wiele stron internetowych zaczęło tętnić życiem. Wśród kolorów dominowały: żółty, niebieski, zielony i czerwony, które często były dowolnie ze sobą zestawiane i tym samym tworzyły niespójną całość. Patrząc z perspektywy dzisiejszego odbiorcy nie można się pozbyć wrażenia ogólnego graficznego miszmaszu, który  był obecny wówczas w internecie.

 

2000 rok

 

W roku 2000 nadal utrzymywała się tendencja do tworzenia nieprzemyślanych i niespójnych kolorystycznie stron. Trend ten przeniósł się z prywatnych internetowych nawet na strony uczelni, instytucji państwowych oraz różnych stowarzyszeń. Jednak pośród tych licznych, nienajlepszych stron internetowych, dało się zauważyć parę bardzo dobrze zaprojektowanych i atrakcyjnych wizualnie portali. Prosty, przejrzysty layout świadczył o profesjonalnym podejściu i wyczuciu estetycznym. Na minimalizm składało się z dużego logo, obok którego znajdowało się menu i ewentualne linki do konkretnego artykułu. Cała strona była dzięki temu czytelna i funkcjonalna.

 

2001 rok – WEB 2.0

 

WEB 2.0 wprowadził w strony internetowe zupełnie nowy i całkowicie odmienny poziom. Umożliwił on generowanie treści przez użytkowników. Ale zmiany wiązały się również Jeżeli chodzi o wygląd stron.  Projektanci – amatorzy jak i profesjonaliści – zaczęli powszechnie stosować teorię barw. Określała ona, które kolory należy ze sobą zestawiać, a które do siebie nie pasują. Z WEB 2.0 wiązała się przede wszystkim tendencja do stosowania białego tła, pastelowych odcieni czy przejść tonalnych.

 

2005 rok

 

W 2005 roku nadal rozwijał się trend, który związany był z WEB 2.0. Tworzona w tym czasie strona wyróżniała się przede wszystkim przejrzystością i harmonią w doborze kolorów. Białe tło strony zostało urozmaicone grafikami w 2 ewentualnie 3 kolorach oraz szarymi i czarnymi tekstami. Jednocześnie coraz rzadziej tworzono serwisy w oparciu o technologię flash.

 

Współczesne strony internetowe

 

W kilku ostatnich latach bardzo popularny stał się trend określany jako flat design. Charakteryzuje się „płaskimi”, czyli jednolitymi i prostymi grafikami. Jego założenie to przede wszystkim czytelność i minimalizm, stąd całkowita rezygnacja z dodatkowych efektów i elementów zdobniczych takich jak: gradienty, lustrzane odbicia, czy bliki. Zasadniczą rolę we flat designie odgrywa typografia i odpowiedni dobór kolorystyczny, który głównie opiera się wokół pasteli oraz częstego stosowania prostych  ikon. Trend ten związany jest niewątpliwie z coraz większą popularnością urządzeń mobilnych, takich jak smartphony czy tablety. Wymusza to coraz większą prostotę i funkcjonalność stron internetowych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *