Memy w marketingu

Jeden z bardziej znanych memów używany dawniej na masową skalę w Internecie

Memy są wszechobecnym elementem świata online. Znajdziemy je na portalach społecznościowych, w serwisach informacyjnych, jak i w prywatnych wiadomościach. Dotyczą każdych możliwych tematów. Rozpowszechniają się bardzo szybko i są ogólnie znane, dlatego warto wykorzystać je w marketingu, zwłaszcza w mediach społecznościowych. W przeważającej części memy są zabawne lub sarkastyczne, dlatego przyciągają uwagę. Marki mogą wykorzystać je na swoją korzyść, jeżeli zrobią to w odpowiedni sposób.

 

Czym jest mem?

 

Przyjęło się, że mem to informacja przedstawiona pod postacią obrazka, filmu, hasła o ogromnej popularności w internecie. Mem jest rozprzestrzeniany za pośrednictwem portali społecznościowych, forów i komunikatorów. Możemy je również znaleźć na witrynach z obrazkami, które powstały z myślą o dodawaniu memów. To zazwyczaj obrazek z dołączonym do niego błyskotliwym podpisem, przywodzącym na myśl powszechnie znane sytuacje lub postawy.

 

Historia w skrócie

 

Słowo “mem” zostało wprowadzone przez biologa Richarda Dawkins’a w 1976 roku. Pochodzi ono od greckiego słowa “mimema”, czyli naśladować coś. Dawkins opisał memy jako pakiety kultury. Sposób, w jaki ludzie przekazują sobie wspomnienia i idee kulturowe. Widział w tym analogię do genu, który jest nośnikiem informacji biologicznej, podczas gdy mem kulturowy przenosi się od jednego umysłu do drugiego. Historycznie odbywało się to za pośrednictwem mody, architektury i mowy poprzez opowiadania czy żarty. Dziś memy przybierają znacznie więcej form i rozprzestrzeniają się o wiele szybciej dzięki Internetowi. Chociaż mogą kojarzyć się głównie z obrazkami, to ich spektrum jest dużo większe – są to także filmiki, gify, teksty, hashtagi.

 

Wskazówki, jak wprowadzić memy do marketingu:

 

1.Dostosuj je do swoich odbiorców

 

Musisz wybrać memy, które dopasują się do profilu marki i zainteresowań Twoich odbiorców, ponieważ wtedy ta treść będzie angażująca. Istnieją memy, które są w jakiś sposób zrozumiałe dla większości osób i z tego powodu pasują do wielu marek, jak chociażby słynny Harlem Shake. Ten motyw wykorzystały między innymi Pepsi czy Red Bull. Jednak częściej trzeba wybrać odpowiedni mem poprzez skupienie się na tym, czym Twoi obserwatorzy interesują się w social media. Tworzenie treści, które nie odpowiadają zainteresowaniom Twojej publiczności mija się z celem. Mimo że możesz stworzyć najbardziej interesujący mem, to nie trafi on do Twoich odbiorców.

 

  1. Bądź na bieżąco

 

Aby efektywnie wykorzystać memy liczy się czas reakcji. Ich popularność ma różną długość, jednak w każdym widoczny jest następujący cykl: pojawienie się, zdobywanie popularności i jej szczyt, a następnie stopniowe wygaszenie. Wprowadzenie ich do działań marki zanim osiągną maksymalny poziom zainteresowania stawia ją w roli trendsettera. Zbyt późna reakcja może działać na jej niekorzyść. Aby być na bieżąco należy obserwować, jakie memy cieszą się popularnością na portalach społecznościowych oraz śledzić trendy na stronach internetowych lub stronach z zabawnymi obrazkami. Nie da się nie zauważyć, że w ostatnim czasie Internet żyje memami, dlatego wprowadzenie tego do swojego marketingu będzie idealnym posunięciem.

 

  1. Wykorzystaj wszystkie dostępne kanały

 

Aby odnieść sukces wykorzystując memy, musisz stworzyć plan ich dystrybucji, tak by Twoi klienci natknęli się na nie jak najszybciej. Wykorzystaj jak najwięcej kanałów w social media do ich promocji. Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, Google+ i wszystkie strony internetowe, które dobrze się sprawdzą. Takie treści szybko się dzięki nim rozprzestrzeniają. Możesz również zamieszczać je na Twoim blogu lub w newsletterze. W strumieniu memów, która powstaje każdego dnia z pewnością możesz odnaleźć coś interesującego z punktu widzenia Twojej marki. To szansa aby przyciągnąć uwagę odbiorców i ożywić z nimi komunikację. Jeśli ich użycie nie przełoży się bezpośrednio na sprzedaż, to z pewnością zwiększy rozpoznawalność Twojej firmy.

 

  1. Zwróć uwagę na koszty, które poniesiesz

 

Memy mogą być bardzo tanim sposobem na marketing lub wręcz przeciwnie. Wszystko zależy od tego, w jaki sposób je wykorzystasz. Można ich użyć w kampanii, która wychodzi poza social media. Znany internetowy obrazek uzupełniony odpowiednim komentarzem przenosi się na przykład na orgomne bilbordy. Cena takiego przedsięwzięcia jest znacznie większa od wykorzystania memów w social media. Jednak tutaj także poniesione koszty będą różne w zależności od podjętych działań. Czym innym jest nagranie filmiku, a czym innym wykorzystanie darmowych stron, które pomagają w stworzeniu swojego mema. Musisz zastanowić się, jaki efekt ma przynieść wykorzystanie ich w Twojej kampanii i ile środków chcesz na to przeznaczyć.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *